Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Zásuvné moduly > T-Splines pro Rhino - nové informace a videa


T-Splines pro Rhino - nové informace a videa

Publikováno: 12.9.2006 | Autor: Jan Slanina | Rubrika: Zásuvné moduly | Komentáře: 5 - Doporučit

T-Splines videa - ikonaPlugin T-Splines přináší do Rhina svěží závan nové modelovací filozofie, na kterou jste mohli být zvyklí spíše z organických modelovacích programů, jako je Maya. Vývojáři si velice pochvalují možnosti a nástroje, které jim Rhino při portování tohoto pluginu nabízí a tvrdí dokonce, že se jim v Rhinu pracuje mnohem lépe než v Maye. Podívejme se tedy, jaké novinky si pro nás vývojáři nachystali.

Autory následujícího textu jsou vývojáři modulu T-Splines pro Rhino.

Omlouváme se za zpoždění informací o novinkách kolem T-Splines. Pracovali jsme tvrdě na betě pro Rhino. anbychom ji stihli na SIGGRAPH 2006. A mohu říci, že jsme všichi nadšeni. Zjistili jsme, že Rhino má excelentní podporu vývojářů, díky níž je mnohem snadnější integrovat T-Splines. McNeel vytvořil velice dobrou platformu pro vývoj pluginů.

Video 1

T-Splines pro Rhino 01


Tak začneme. Zde je krátké video (bez zvuku), na které uvidíte nástroj pro vkládání bodů. Pro zobrazení videa budete potřebovat Quicktime 7. Video začíná převodem NURBS na T-Spline. Všimněte si, že tento převod je rychlý a model se nezmění.

Abyste vložili bod, stačí přejet myší nad hranou, ktde chcete bod vložit a poté kliknout na hranu v místě, kam chcete řídicí bod vložit. Velice jednoduché. Video ukazuje magnetické volby, které usnadňují vložení do určitého segmentu podél hrany nebo při vypnutí magnetů umožňují zcela volné vložení. Nakonec vám video ukáže jak zapnout řídicí body a jak s nimi pohybovat po vložení řídicích bodů.

Video 2

T-Splines pro Rhino 02


A máme tu další video, které se tentokrát týká slučování (merging). Hlava v tomto videu (autorem je firma Off Broadway) obsahuje 114 NURBS ploch. Jak je na začátku videa zřejmé, mezi jednotlivými plátny je mnoho prasklinek.

Slučování T-Splines pracuje podobně, jako nástroj pro spojování v Rhinu. Zásadní rozdíl je ale v tom, že po sloučení se plochy vlastně stanou jedinou bezešvou editovatelnou plochou. Slučování má několik voleb, v našem videu si ukážeme dvě z nich.

Plátové slučování (patch-based merging)
Standardně můžete jednoduše vybrat sousední pláty a sloučit je. Plátové slučování pracuje tak, že navazuje odpovídající rohy na obou slučovaných plátech.

Bodové slučování (point-based merging)

Tato volba vám umožňuje slučovat pláty, které nebudou celé navázány podél hran. Vyberte dva páry bodů, které označují trasu sloučení, které si přejete provést.

Undo
Pokud omylem vyberete plát, který vytvoří nežádoucí sloučení, můžete toto jedno sloučení vrátit zpět, aniž byste museli zrušit celou operaci.

Existují další volby slučování, kterými se tu ovšem zabývt nebudeme.

Popis videa:
Film začíná předvedením plátového slučování. Sloučíme si několik plátů, které vytvoří nepravoúhlou plochu. Všimněte si, že při slučování jsou NURBS pláty automaticky převedeny na T-Splines. Dále si zobrazíme řídicí body a přesuneme si vnitřní body podél hran nového T-Spline abychom si ukázali, že T-Spline je jedna editovatelná, spojitá plocha. Slučování bude ve finální verzi navíc ještě o něco rychlejší - v pozadí nám totiž ještě běžely nějaké vývojářské skripty.

Dále si sloučíme oblast kolem úst.. V jedné chvíli nám však při slučování pláty nesedí vůči sobě pro plátové slučování vhodně, což má za následek nežádoucí deformaci. Použijeme příkaz undo pro zrušení posledního sloučení a tento plát sloučíme pomocí bodového slučování, abychom mohli určit, jak bude plát napojen.

Tohle je pouze malá ukázka slučování, mnohem podrobněji bude vše vysvětleno v dokumentaci

V následujícím videu si ukážeme celý model sloučený do jediného T-Spline a také si ukážeme, jak může být jeho geometrie zjednodušena.

Video 3

T-Splines pro Rhino 03

Bylo to skutečně skvělé, když jsme poprvé ukazovali náš plugin pro Rhino na SIGGRAPHu. Ceníme si podpory a zájmu o veřejnou betu, která bude k dispozici v září.

V tomto videu si ukážeme jednoduchý příklad, který jsme prezentovali na SIGGRAPHu. Zobrazuje podporu T-Splines pro topologii větvení a vytvoření jediné vyhlazené plochy z plátů.

Popis videa:
Stylizovaný klíč, který má mezi pláty zveličené mezery, bude spojen dohromady.

po sloučení si všimněte, že mezi pláty stále zůstávají zbytkové záhyby. Pomocí příkazu tsRemoveCrease vybereme všechny tyto záhyby najednou a smažeme je.

Objekt stále vypadá, jako by měl ve určitém význačném bodě stále nějaké problémy s tečností (v místě, kde se setkávalo pět původních plátů). Tato plocha je zde však ve skutečnosti hladká. Standardně jsou kvůli zvýšení rychlosti T-Splines zobrazeny na nízké úrovni dělení (subdivision). Zvýšením úrovně dělení dojde k zobrazení modelu s mnohem přesnější reprezentací a uvidíte, že plocha je opravdu hladká.

Nakonec si tento význačný bod přesuneme, abychom si ukázali, že celý tvar zůstává při deformaci stále spojitý.

Video 4

T-Splines pro Rhino 04

S radostí oznamujeme, že první beta T-Splines bude dostupná již tento týden. Podle tradice firmy Robert McNeel & Associates bude první beta předvádět jádro a nástroje T-Splines. Těšíme se na odezvu a doporučení od našich betatesterů.

A nakonec si ukážeme dva jednoduché filmy, ve kterých uvidíte tvorbu záhybů a extruze.

Záhyby
Po vyvolání příkazu Crease jsou vybrány dvě hrany a je na nich vytvořen záhyb. Tím vzniknou dvě částečné izočáry, po jedné na každé straně vybraných hran. Abychom záhyb vyzdvihli z plochy nahoru, zapneme si řídicí body a prostřední řídicí body posuneme vertikálně nahoru.

Abychom vám ukázali, že záhyb neběží napříč celou plochou, přesunuli jsme stejným způsobem také řídicí body na opačné straně té samé izočáry; plocha je pod těmito body hladká, bez záhybu

Extruze (vytažení)
Po vyvolání příkazu Extrusion můžeme na ploše vybrat jakýkoliv počet skupin plošek (v našem případě dvě). Dále je uživatel vyzván ke zvolení směru a výšky vytažení. Vytažení, na tozdíl od záhybů, přidává do modelu geometrii. Plocha je stále spojitá a můžete ji editovat.

 

Související odkazy

Nahoru ↑

Diskuse k článku

  • [5] Pif13. 09. 2006, 09:14 – reakce na [4]

    reagovat

    Já myslím, že by se mělo dát bez problémů přecházet tam i zpět mezi NURBS a T-Splines.

    A T-Spline can be represented as a series of NURBS patches. If there are extraordinary points, the area around those points will be an approximation, but everywhere else the NURBS representation is exact. A Rhino BRep is implemented as a collection of NURBS patches, so the T-Splines models will be something like an enhanced Rhino BRep. This means that for people who open a file containing a T-Spline with our plug-in loaded, they'll be able to work on the geometry and will see the T-junctions. To everyone else, it will just look like a BRep.

  • [4] fuzzy3d13. 09. 2006, 09:06

    Reaguje: [5] - reagovat

    A jak to vypadá po exportu do (například) IGSu?

    Nebo obecně- dá se to exportovat jako plocha, nebo na tom budu muset vytvořit polygony aby si s tím další návazné programy (obrábění) poradily?

    T-splajny zřejmě jako typ entity ještě nejsou tak úplně rozšířené...

  • [3] furo13. 09. 2006, 02:43 – reakce na [1]

    reagovat

    súhlas Dark, "NURBS polygóny", to si vystihol úplne presne... ten plugin vyzerá naozaj veľmi zaujímavo, tak uvidíme,čo z toho nakoniec bude... ale začiatok vyzerá sľubne, o tom niet pochýb.

  • [2] delph – 12. 09. 2006, 18:56

    reagovat

    hlavně si představ to modelování když se budeš nudit :) vezmeš si kouli a pak po jednom dni z ní vytháš obličej své přítelkyně a druhej den z té samé koule uděláš domeček a pak to zase zformuješ do koule :o)

  • [1] DarkLight12. 09. 2006, 18:02

    Reaguje: [3] - reagovat

    Hardcore, zacinam mit pocit ze to nabizi "NURBSove polygony" protoze ty kousky co se s tim daji delat nemaji do nekterych veci ktere byly domenou polygonu daleko. O:-)