Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Zásuvné moduly > Brazil 2.0 WIP 7 a nové mapovací nástroje pro Rhino


Brazil 2.0 WIP 7 a nové mapovací nástroje pro Rhino

Publikováno: 15.1.2006 | Autor: Jan Slanina | Rubrika: Zásuvné moduly | Komentáře: 1 - Doporučit

Brazil WIP7 - ikonaInformace o nových pracovních verzích produktů většinou uvádíme v sekci "Aktuality". Tentokrát ale uděláme trochu výjímku, protože poslední pracovní verze Brazilu nejen že nabízí mnoho novinek, ale také přichází s novou a pro uživatele Rhina skutečně revoluční a dlouho očekávanou funkcí - přináší totiž solidní nástroje pro planární, sférické, válcové, kubické a UV mapování textur.

Brazil r/s 2.0 WIP 7 pro Rhino

 


** UPOZORNĚNÍ - TOTO JE PRACOVNÍ VERZE SOFTWARE **


Použití na vlastní nebezpečí.
Pracovní verze (Work-in-Progress - WIP) může spadnout, zatuhnout nebo poškodit soubory.


Brazil r/s 2.0 proRhino WIP 7 si může každý majitel Rhina 3.0 stáhnout z adresy http://download.mcneel.com/brazil/2.0/wip/download_wip.asp

Nejprve upozornění: pokud máte nainstalovanou verzi WIP 6, před instalací WIP 7 ji musíte odinstalovat, jinak se po spuštění Brazilu objeví několik chybových hlášení a chyba nastane i při pokusu o renderování. Pokud jste přece jenom nainstalovali WIP 7 přes WIP 6, smažte v adresáři c:\program files\Brazil 2.0 for Rhino\core_plugins\ soubor RhBrSceneGenerators.dll

Tato verze Brazilu r/s 2.0 je pracovní a zatím neúplná. Mnoho funkcí je ještě třeba implementovat a mnoho věcí se musí pročistit, neberte prosím tuto verzi jako ukázku toho, co bude v plné verzi. Naším plánem je implementovat vše, co bude vydáno ve verzi Brazilu r/s 2.0 pro MAX. Ještě přijde mnoho, mnoho nových funkcí.

Nové mapovací funkce v tomto vydání

Hlavním přínosem tohoto vydání Brazilu jsou nové mapovací ovládací prvky, které naleznete v okně vlastností objektů (vyberte objekt a stiskněte F3) v horním roletovém políčku jako položku "Mapping".  Na následujícím obrázku vidíte ovládací prvky pro kubické mapování:

Brazil WIP7 01
Okno Vlastnosti, záložka Mapping

Tyto ovládací prvky vám umožní na objektu definovat rovinné, válcové, sférické, kubické a UV mapování s kontrolou natočení, velikosti, dlaždicového opakování a dalších vlastností textury. Tyto ovládací prvky jsou obecně použitelné i pro ostatní renderovací moduly - nejsou omezeny pouze na Brazil.  Potenciálně je může využít jakýkoliv renderovací modul a většina tak učiní automaticky, za předpokladu že bude nastaven pro korektní renderování UV textur. Uvědomte si prosím, že to není případ Flaminga, RhinoRenderu nebo TreeFrogu (který tuto podmínku téměř splňuje, ale ne úplně).

Tyto nástroje budou tvořit základ mapovacích nástrojů, které uvidíte v Rhinu 4.0, proto nám k nim prosím posílejte své komentáře - raději na fórum Rhina než na fórum Splutterfish (ačkoliv můžete využít obě). Uživatelské rozhraní zatím není hotové a v kódu jsou zatím nějaké blešky o kterých víme - zejména co se týká švů a periodických mapovacích typů.

V momentálně dostupných renderovacích modulech třetích výrobců lze v současné době použít puze jeden mapovací kanál (označený číslem "1").  Aby mohl renderovací modul podporovat více mapovacích kanálů, je vyžadována plná podpora na úrovni API.

V pohledu Rhina si můžete v OpenGL zobrazit náhled na mapované textury. Navíc můžete stiskem tlačítka "Show Mapping" zapnout tzv. "mapping widgets", což jsou manipulační pomůcky pro ruční polohování textur u vybraných objektů pomocí myši přímo v pohledu Rhina. S těmito pomůckami můžete manipulovat pomocí standardních transformačních příkazů Rhina, jako jsou příkazy Otočit (Rotate), Měřítko (Scale), Přesunout (Move) a další.

Brazil WIP7 02
Manipulační pomůcka pro rovinné mapování

Brazil WIP7 02
Manipulační pomůcka pro válcové mapování

Brazil WIP7 02
Manipulační pomůcka pro sférické mapování

Brazil WIP7 02
Manipulační pomůcka pro kubické mapování

Navíc můžete u těchto mapovacích pomůcek zobrazit řídicí body a pohybovat s nimi. Všechny ručně provedené změny mapování jsou ihned reflektovány v dialogovém okně s vlastnostmi mapování. Na další obrázku vidíte zobrazené řídicí body u manipulační pomůcky pro válcové mapování.

Brazil WIP7 02
Zobrazené řídicí body u manipulační pomůcky pro válcové mapování

Uvědomte si prosím, že Brazil v této chvíli zatím nepodporuje textury - takže pro Brazil nemají momentálně tyto nástroje žádný smysl. Textury jsou však na pořadu dne - Brazilu r/s 2.0 pro Rhino by měl podporovat procedurální a bitmapové textury již velice brzy.

K mapování bychom měli dodat tuto důležitou informaci:

Dlaždicově opakované textury a některé periodické vlastnosti (jako standardní spférické a válcové mapování) nebudou v OpenGL náhledu zobrazovat texturu vně domény, kde U nebo V < 0 nebo > 0. Jedná se o omezení, dané zobrazením Rhina 3.0 a není možné jej v této verzi obejít. Rhino 4.0 však již bude tyto textury zobrazovat správně.

Brazil WIP7 07
Standardní situace - textura je roztažená přes celou plochu

Brazil WIP7 08
Planární mapování, textura je zmenšena pomocí řídicích bodů manipulační pomůcky

Ačkoliv na výše uvedeném obrázku vidíte, že textury (resp, dlaždicové opakování textur) nejsou v OpenGL pohledu zobrazeny správně, budou v modulech, který tyto případy umí obsloužit, renderovány korektně, jak uvidíte níže.

Brazil WIP7 09
Obrázek předchozího mapování, korektně vyrenderovaný v Treefrogu

 

Brazil WIP7 09
Směr textur byl pomocí řídicích bodů pootočen...


Brazil WIP7 09
... a obrázek byl opět korektně vyrenderovaný v Treefrogu

 

Úplný seznam změn v tomto vydání WIP naleznete níže:

Veřejná WIP 7 - funkce a chyby

Funkce:

 - Implementována podpora mapování s dialogovým oknem a mapovacími manipulátory. 
 - Nové příkazy: MappingOn, MappingOff, AddMapping, RemoveMapping. 
 - Mapování funguje v OpenGL zobrazení a ve všech renderovacích modulech, které podporují UV mapování. 
 - Implementovány automatické parametry čočky v dialogovém okně s volbami. 
 - Byl aktualizován dialog s volbami pro rozostření pohybem (Motion Blur) aby byl totožný s aktuální implementací Brazilu pro Max.

Opravené chyby:

 - Materiálový editor duplikoval výchozí materiály.

UV mapování textur na importovaných polygonových objektech

Zajímavé je, a to možná ani nevíte, že v Rhinu překvapivě dobře funguje UV mapování textur na importovaných polygonových objektech. To vlastně nesouvisí s novými mapovacími nástroji, ale tuto vlastnost má Rhino vlastně odjakživa, jenom mě nikdy nenapadlo v takový zázrak doufat a jak uvidíte dále, dokáže Rhino namapovat opravdu zuřivě vyhlížející UV mapy. Díky tomu můžete efektivně využívat různé velké knihovny objektů, které jsou k dispozici u různých prodejců na Internetu. Tyto objekty buď již textury mohou mít, nebo si je můžete otexturovat v Rhinu a díky souřadnicím pro mapování textur budou textury aplikovány tak, jak mají být - na následujícím příkladu si můžete ověřit, že dřevo je na stolek namapováno správně na desku i nohy stolku, přesně jak byste očekávali. Je ovšem nutno podotknout, že polygonové objekty musí být ve formátu, který podporuje souřadnice pro mapování textur - například 3DS nebo OBJ. S formáty jako DXF tedy rozhodně nepochodíte.

Takto namapované textury lze využít ve všech renderovacích modulech, které podporují UV mapování textur, například Treefrog, V-Ray nebo v brzké době i Brazil.

Nyní si ukážeme pár příkladů UV mapování textur na importovaných objektech. Nejprve to bude stolek z kolekece serveru Evermotion.org, kterou najdete na této adrese. Pár CD z této série mám koupených a mohu potvrdit, že objekty jsou perfektně a detailně zpracované a díky tomu, že jsou uloženy v mnoha formátech, mohou být pohodlně použity i v Rhinu včetně UV mapování textur.

Na následujícím obrázku vidíte stolek z kolekce Archmodels vol. 1. Jedná se o screenshot obrazovky Rhina.


Brazil WIP7 12
Importovaný polygonový objekt s defaultním UV mapováním textur

Objektu byla přiřazena textura dřeva a to tak, že byly vybrány najednou všechny části objektu a přes klávesu F3 byla v základních vlastnostech přiřazena textura, nic víc. Všimněte si, že textura není v OpenGL náhledu zobrazena dobře. Pokud ovšem vyrenderujeme obrázek v Treefrogu, je již textura nabalena korektně.

Brazil WIP7 12
Korektní mapování v Treefrogu

 

Obdobná situace je ve V-Rayi - textura je opět nabalena korektně.

Brazil WIP7 13
Korektní mapování ve V-Rayi

Na následujícím detailním obrázku si můžete všimnout korektního mapování textur na jednotlivých částech modelu:

Brazil WIP7 15
Detailní pohled na mapování textur ve V-Rayi

A na závěr jedna opravdu nečekaná (alespoň pro mě) lahůdka. Rhinoceros zvládl i namapování takto složité UV textury a to dokonce i v OpenGL náhledu...

Brazil WIP7 14

Diskuse k článku

  • [1] delph – 15. 01. 2006, 22:09

    reagovat

    tak si nejsem jist jestli je nakonec v-ray konkurence pro brazil nebo mají fungovat ruku vruce vedle sebe chvílama mi to tak připadá :)