Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Rhinoceros > Rhino 4 Labs: Technical drawing


Rhino 4 Labs: Technical drawing

Publikováno: 8.2.2007 | Autor: Jan Slanina | Rubrika: Rhinoceros | Komentáře: 2 - Doporučit

Technical drawing - ikonaRhino 4 je naprosto úžasná platforma pro vývoj nových funkcí, protože vývojářům nabízí obrovské možnosti, o které jsou ukryté "pod kapotou" programu a běžnný uživatel o nich ani neví. Jednou z těchto výhod je podpora OpenGL 2.0 a jeden z plodů vývoje si teď ukážeme - je jím nový zobrazovací režim Technical, který v reálném režimu zobrazuje neviditelné hrany a dokáže je i skrýt.

Zásuvný modul Technical drawing - skryté hrany v reálném čase

Kvůli tomu, jak musí být tento typ úloh naprogramován (víceprůchodový algoritmus), musí tento zásuvný modul implementovat svoji vlastní "pipeline"... Nicméně je odvozen ze standardní OpenGL pipeline Rhina, což znamená, že cokoliv uděláte se standardní OpenGL pipeline Rhina, můžete udělat i v této pipeline, s návdavkem funkčnosti zobrazení "Technical Display“.

V technickém zobrazení budou všechny plochy a polygonové sítě zobrazovány pomocí:

  1. siluet
  2. záhybů
  3. hranic

...a všechny objekty skryté za nimi budou neviditelné. Můžete to považovat za vykreslování se skrytými hranami v reálném čase... ale mějte na paměti, že tento režim nezobrazuje izočáry nebo dráty polygonových sítí (např. NURBS koule bude vypadat jako polygonová koule).

Zásuvný modul obsahuje 4 příkazy, resp. přepínače

TechToggleHiddenLines (přepíná zobrazení skrytých hran)
TechToggleBorders (přepíná zobrazení hranic)
TechToggleSilhouettes (přepíná zobrazení obrysů)
TechToggleCreases (přepíná zobrazení záhybů)

Technické zobrazení - NURBS dráty
Klasické NURBS drátové zobrazení

Technické zobrazení pro Rhino 4 - skrytí neviditelných hran
Technické zobrazení - skrytí neviditelných hran

Technické zobrazení pro Rhino 4 - čárkované zobrazení skrytých hran
Technické zobrazení - neviditelné hrany zobrazeny čárkovaně

Pokud je zapnutý přepínač TechToggleHiddenLines, budou skryté čáry zobrazovány jednopixelovou čárkovanou čarou... stejně jako výše zmíněné elementy, pokud budou skryté: obrysy, hranice a záhyby.

Audi TT 01

Audi TT 02
I složitější modely se hýbou v reálném čase

Instalace zásuvného modulu

V odkazu pod článkem si stáhněte zásuvný modul a uložte jej do instalačního adresáře Rhina 4 do podadresáře Plug-ins. V menu Nástroje vyberte položku Volby... Ukáže se okno jako na následujícím obrázku. Vyberte záložku Zásuvné moduly a pomocí tlačítka Instalovat vyhledejte na disku uložený soubor TechnicalDrawing.rhp.

Instalace zásuvného modulu

Jak to funguje

Po instalaci vytvoří zásuvný modul nový zobrazovací režim s názvem "Technical", který bude k dispozici jako standardní zobrazovací režim a můžete jej vybrat stejně jako ostatní zobrazovací režimy.

Menu Technical drawing
Klikněte pravým tlačítkem na titulek pohledu a vyberte režim Technical

Když vyberete "Technical" jako zobrazovací režim, stanou se dvě věci:

  1. Zásuvný modul začne vytvářet "Technical Drawing Data" pro všechny plochy a stítě (pokud objekty nemají vytvořené renderovací sítě, vytvoří je).
  2. Zobrazovací režim je nastaven na použití nového zobrazovacího řetězce (display pipeline) a všechny objekty se zobrazí podle toho.

Pokud přerušíte bod 1, poté budou všechny pohledy, které mají nastaveno zobrazení „Technical", přepnuty do drátového zobrazení.

Technical drawing - další nastavení
Další nastavení, jako například tloušťku nebo barvu hran, můžete změnit v okně voleb Rhina

Nový zobrazovací řetězec můžete přiřadit k jakémukoliv z vašich uživatelských zobrazovacích režimů, ale nemůžete změnit zobrazovací řetězec režimu "Technical" na nějaký jiný. Rhino V4 nabízí způsobm jak uzamknout zobrazovací řetězce a právě to tnto zásuvný modul dělá. Zobrazovací řetězce můžete přiřazovat v okně Volby Rhina (menu Nástroje> Volby…), záložka Vzhled > Rozšířené nastavení >[Režim] > Další nastavení: Řetězec a kanály, kde najdete roletové políčko se všemi dostupnými zobrazovacími řetězci (pro daný režim). Tento zásuvný režim implementuje řetězec s názvem "Technical2D. Poznámka: u žádného ze standardních režimů zobrazení Rhina nemůžete změnit zobrazovací řetězec, pouze nové, uživatelské řetězce mohou používat různé režimy. Většina lidí se tím nebude muset nikdy zabývat a režim "Technical", obsažený v zásuvném modulu, jim bude pravděpodobně dostačovat.

Poznámka nakonec: tento režim vypadá MNOHEM LÉPE při zapnutém antialiasingu. Antialiasing můžete řídit „tajným příkazem“ přímo z Rhina – tento příkaz je _TestSetAALevel. V příkazovém řádku se objeví parametr síly antialiasingu – nejlépe vypadá zobrazení na nejvyšším nastavení. V ovladači grafické karty v záložce OpenGL přitom musíte mít zatržené, že úroveň antialiasingu řídí aplikace, aby vám nastavení karty „nepřebilo“ nastavení výše zmíněným příkazem v Rhinu.

Technické zobrazení - skryté hrany

Technické zobrazení - neviditelné hrany
Tohle se OPRAVDU hýbe v reálném čase i na mé NVidii 7900 - zobrazení skrytých hran, maximální antialiasing.

Ovládání parametrů

Příkazy (resp. přepínače) ovládáte pomocí příkazového řádku pomocí níže uvedených příkazů:

  • TechToggleHiddenLines
  • TechToggleEdges
  • TechToggleSilhouettes
  • TechToggleCreases
  • TechToggleSeams

Příkazy Technical drawing

Omezení

  1. Režim "Technical" nemůžete přiřadit jednotlivým objektům (příkazem NastavitRežimZobrazeníObjektu, resp. SetObjectDisplayMode), nicméně když jste v zobrazovacím režimu Technical, můžete jednotlivým objektům přiřazovat jakékoliv jiné ržimy... jinými slovy, režim Technical je nadmnožinou všech ostatních režimů (které podporují standardní OpenGL zobrazovací řetězec). Díky tomu můžete stále mixovat různé režimy zobrazení objektů, jenom musíte začít v režimu Technical.
  2. 2D text je zobrazován za všemi plochami a sítěmi bez skrytých čar, bez ohledu na to, zda je přepínač TechToggleHiddenLines zapnutý.
  3. U kót platí stejné omezení jako v předchozím bodu, ale mohou být zobrazeny v popředí.
  4. Výchozí výpočet dat před zahájením technického zobrazení může při hustých sítích chvíli trvat a nelze s tím nic udělat. Pokud se objekt jakýmkoliv způsobem změní, musí být proveden přepočet.
  5. Skryté křivky se zobrazují tečkovaně místo čárkovného zobrazení, protože SDK nenabízí způsob jak to změnit bezúplné změny implementace celého vykreslování křivek v engine tohoto zásuvného modulu.
  6. Momentálně nefunguje v pohledech rozvržení výkresu pro tisk... to bude opraveno v SR1.

Související odkazy

Nahoru ↑

Diskuse k článku

  • [2] lukas – 09. 04. 2007, 16:58

    reagovat

    Je to super dajú sa tieto krivky aj takto vyrendrovať?? ak ano v čom, alebo aké nastavenie?

  • [1] Chita – 11. 02. 2007, 14:33

    reagovat

    Super plugin. Neco takoveho jsem potreboval, hned jsem odzkousel:)