Ovládání kamery v Rhinu
Publikováno: 11.5.2007 | Autor: Jan Slanina | Rubrika: Rhinoceros | Komentáře: 4 - Doporučit
![Kamera - ikona](/data/imgs/01358s.jpg)
Je dobré vědět, že v Rhinu si můžete zobrazit kameru příkazem Kamera (Camera). Nebo můžete použít klávesu F6, kterou můžete kameru zapínat a vypínat. Vyberte perspektivní pohled jako aktivní, spusťte tento příkaz a v příkazovém řádku vyberte volbu Zobrazit (Show). Všimněte si, že kamera má řidicí body, se kterými můžete manipulovat a tak v reálném čase měnit pozici pozorovatele, cíle, ohniskovou vzdálenost a osovou rotaci kamery. Perspektivní kameru můžete vidět ve všech pohledech s rovnoběžnou projekcí. V Rhinu 4 se s kamerou manipuluje krásně, ale v Rhinu 3 s ní byly velké problémy, pokud si vzpomínám - manipulace byla těžkopádná z nepříjemným "dojezdem", obraz problikával a chaoticky se měnil.
Zobrazení perspektivní kamery v pohledech Rhina
Klávesové zkratky, použité v následujícím textu:
- PTM = pravé tlačítko myši
- STM = střední tlačítko myši
Pohyb s kamerou:
Pohybování kolem cíle
PTM nebo kurzorové šipky
- pokud chcete "rozbít" ortogonální pohled (jako standardní pohledy Shora, Zprava, zepředu atd) a vstoupit do "rotačního" režimu, použijte Ctrl + Shift + PTM nebo kurzorové šipky.
Švenkování - současný posun kamery a cíle
Shift + PTM
- v ortogonálních pohledech stačí pouze pravé tlačítko myši
Rozhlížení - kamera stojí na místě, pohybuje se cíl
Ctrl + Alt + PTM
Rotace kamery kolem podélné osy
Shift + Alt + PTM
- Když budete tuto manipulaci provádět v Rhinu 4 a kurzor se přitom bude nacházet blízko okraje okna, bude rotace probíhat skokově v přírůstcích 5 stupňů
Zoomování
Zoomování - cíl zůstává ve stejné rovině
Poznámka: cíl nezůstává na přesně stejné pozici, ale zůstává ve stejné rovině, která je kolmá na směr kamery. Pozice cíle v rovině se mění podle toho, kde se nachází během zoomování kurzor myši.
STM
CTRL + PTM
- Pokud tuto metodu používáte v perspektivním okně, zjistíte, že při delším zoomování už to "dál nepůjde". Řešení se dozvíte na konci článku.
Zoomování - cíl se pohybuje společně s kamerou
Rhino V3
- Shift + STM
Rhino V4
- Alt + STM
- Alt + PTM
Ohniskový zoom - kamera a cíl jsou statické, mění se ohnisková vzdálenost
Alt + Shift + Ctrl + PTM
Umístění cíle kamery
Častým "problémem" bývá, že zoomujete a zoomujete a najednou se zoomování zpomalí, až se úplně zastaví. Není to žádná chyba Rhina a vše vám bude jasné, když si zobrazíte kameru a podíváte se, jak se přitom chová - bod pozorovatele kamery se přibližuje k cíli, na který se kamera dívá, až s ním nakonec splyne a kamera se nemá kam dál pohybovat. Pokud se to stane, může vám pomocí následující.
Spuštění příkazu:
- Klikněte na tlačítko
v paletě Nastavit pohled (Set View)
- Pod nástrojové tlačítko si také můžete nadefinovat následující makro:
! _-ViewportProperties _CameraTarget _Enter _Pause !
Diskuse k článku
[4] fuzzy3d – 17. 05. 2007, 09:57 – reakce na [3]
reagovat
To delph: Já též ne.
[3] delph – 14. 05. 2007, 09:01 – reakce na [2]
Reaguje: [4] - reagovat
jo tak to sem nevěděl, že to je tak všude :-/ jestli je to všeobecně známé omlouvám se za svou "lama" poznámku
[2] tyglik – 14. 05. 2007, 08:58 – reakce na [1]
Reaguje: [3] - reagovat
levý Alt je Alt, pravý Alt je Alt+Ctrl; to je běžné ve všech programech, ne?
[1] delph – 11. 05. 2007, 20:12
Reaguje: [2] - reagovat
pife, vím že jsme se o tom jednou bavili a vzpomínám si, že jsme zjistili že thino rozlišuje myslím pravej a levej alt, nebo ctrl. teď nevím v rhinu sem nějakou dobu teď nedělal