Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Rhinoceros > Co bude umět Rhinoceros 4.0


Co bude umět Rhinoceros 4.0

Publikováno: 18.8.2006 | Autor: Jiří Komoň | Rubrika: Rhinoceros | Komentáře: 4 - Doporučit

Rhino 4 - Darklight - ikonaVydání Rhina 4.0 se kvapem blíží, podle zákulisních informací by k němu mělo dojít v polovině října 2006. Podrobným popisem nových funkcí se jistě budeme v dostatečné míře zabývat až Rhino 4 vyjde. V této chvíli vám přinášíme článek s celkovým popisem možností a funkcí této nové verze. Pokud jste Rhino 4 ještě nevyzkoušeli, stáhněte si co nejdříve jeho betaverzi pomocí odkazu pod článkem.

Rhinoceros 4

Vyžadujete dokonale hladké plochy organických tvarů? Na tisícinu přesné modely pro obrábění strojírenských forem? Potřebujete špičkovou vizualizaci? Pak by Vám Rhino nemělo uniknout. Není tomu tak dávno, co se na našich pultech objevila verze 3 jako horká novinka. Jenže čas plyne, veškerý software se vyvíjí a u Rhina tomu nebylo jinak. Změn doznal opravdu hodně, i když to na první pohled není vidět. A co náš nosorožec (Rhinoceros) skrývá pod svým rohem v právě dokončované verzi 4.0?

Nové ikonky, to je asi věc, která uživatele předchozích verzí překvapí hned na první pohled. Jsou krásnější, celkově jemnější, avšak některé hůře čitelné oproti "kostrbatým" předchůdcům. Snad by se i hodilo dát na výběr starší či novější ikonky, aby ti sběhlejší uživatelé nenadávali hned po startu Rhina. Interface však tvoří až tu nejsvrchnější slupku, pojďme se tedy podívat pod kapotu a začneme hned od jádra. To si firma Robert McNeel & Asociates (výrobce Rhina) napsala sama celé znova, aby se úplně oprostila od starší verze a otevřela si dveře k novým, do té doby zcela nemyslitelným technologiím. Nuže, nové jádro je opět o něco rychlejší a stabilnější než jeho starší kolegové, již plně podporuje OpenGL 2.0, ale co víc, dává zcela nové možnosti v deformaci objektů, především spojených ploch (polysurfaces) a těles. Díky UDT, tedy Universal Deformal Technology, můžete prakticky libovolně deformovat "plná" tělesa aniž by při libovolně „brutální“ deformaci došlo k porušení vodotěsnosti modelu. Takže lze zdeformovaný objekt nechat vyrobit frézkou bez obav z toho, že by mohly nastat komplikace s neuzavřeným objektem. Mezi další změny které nejsou vidět se řadí téměř všechny, jde především o vylepšení stávajících a přidáních nových funkcí. Některé z nich lze využít i ve verzi 3.0 prostřednictvím balíku „Bonus tools“, respektive integrací Bonus tools do novějších Service Packů.

Plochy, plochy, plochy.

Ono se to snadno řekne, ale v Rhinu i snadno udělá. V nové verzi se konstrukční možnosti posunuly zase o krok dále, nicméně základ zůstává stejný už po léta - křivky. Bez nich se nehnete ani o pixel, ale to jistě víte sami, NURBS jsou zkrátka něco jiného než polygony. Přejděme ale spíše k novým prvkům umožňující tvorbu, respektive úpravu modelů. Mluvil jsem o vylepšení řady funkcí z předchozích verzí. K těm patří například funkce twist (zkroutit) nebo bend (ohnout). Dříve bylo možno kroutit a ohýbat jen křivky či plochy. Nyní ale lze tyto kousky provádět s veškerými objekty, od pár spojených ploch po celou karoserii auta.

Rhino 4 UDT
Zkroutit celé auto? S technologií UDT to není žádný problém

Můžete se jen tak "vyblbnout" a nebo upravit část která vám připadá příliš rovná nebo zahnutá. Nejsou to jediné dvě funkce kterým byla přidána podpora úprav spojených ploch; nejvíce mě totiž zaujala další, nová, funkce - cage (klec) Jednoduše si vytvoříte jakousi klec okolo daného objektu, upřesníte počet kontrolních bodů v jednotlivých osách a jejich následným pohybováním se v reálném čase! upravuje model. Když například máte láhev, která má být vyráběna sériově, ale chcete se podívat jak by vypadala o něco širší, obalte jí klecí, pohněte pár body a ihned vidíte výsledek. Tím odpadá značně zdlouhavé přemodelování. Samozřejmě, že stále platí „vodotěsná“ kvalita UDT, takže model upravený klecí můžete do obráběcího stroje odeslat zcela bez obav. Další sadou dříve nepředstavitelných funkcí jsou příkazy jako Splop a FlowAlongSrf (dříve se jmenoval Sporph) které umožňují, zjednodušeně řečeno, nabalit jedno prostorové těleso na jiné prostorové těleso a to včetně konstrukční historie. Představte si třeba prostorové logo, které můžete přiložit na helmu a plynule ho zdeformovat podle tvaru helmy. Nebo můžete udělat v rovině libovolně složitý tvar prstenu a vzápětí jej svinout do válcového tvaru, přičemž zůstanou zachovány  veškeré detaily, včetně těch nejjemnějších zaoblení.

Rhino 4 - deformační klec
Globální deformace tělesa pomocí obálkové klece

Rhino však umí i další kousky. Určitě jste někdy slyšeli o Google Earth, případně ho používáte zkoušíte. Jestli máte dostatek času, chuti a trpělivosti, můžete v Rhinu vymodelovat třeba budovu firmy ve které pracujete, polovinu města nebo jen Váš dům, a umístit jej do Google Earth, aby se i ostatní pokochali nad 3D modelem domku ve kterém bydlíte. S grafickými orgiemi sice nepočítejme počet polygonů by měl být totiž co nejnižší, nicméně je to další příležitost aby Rhino prorazilo do dosud neznámých končin.

Podpora polygonů

Tady jsme opět o kus dále. "Strejda Bob" (tak mu u nás fakticky říkáme :o) ) tedy Robert McNeel kdysi dávno sliboval, že všechny funkce aplikovatelné na NURBS objekty bude možno aplikovat i na modely z polygonových sítí. A svůj slib taky dodržel. Pravdou je že ne všechny funkce lze použít, ale ty základní jako například booleovské operace, split (rozdělení), trim (stříhání), svařování či projekce křivek již fungují bezvadně. V době vzniku tohoto článku byla k dispozici stále ještě betaverze, která se však od finální o moc lišit nebude. Nicméně podpora funkcí na polygonové sítě je zrovna věcí, která není dotažena.

Další podstatné vylepšení je konstrukční historie. Jde o to, že když uděláte nějakou křivku a z ní (respektive několika dalších) vytvoříte plochu, například pomocí potažení (loft), plocha se bude v budoucnosti měnit podle toho, jak se změní vstupní křivky. Když poupravíte tvar křivky pohybem kontrolních bodů, změna se okamžitě projeví na ploše. Rhino 4 tím tak dává zcela nové možnosti při vizualizaci kdy je třeba rychlá změna bez zdlouhavého předělávání modelů. Když jinak celkově pomineme tyto zásadní změny, je zde i pár drobností, které ocení zejména stávající uživatelé Rhina. Jde například o přepínání pohledů roztažené na celou obrazovku pomocí záložek, tedy bez nutnosti okno zmenšit, přepnout se do jiného a to opět zvětšit. Dále rozšířená správa vrstev - je možno vytvářet hlavní vrstvy a do nich "podvrstvy", takže při komplexnějších modelech se jistě hodí přehledná struktura. Samozřejmostí je možnost přiřadit každé vrstvě materiál, barvu, nebo dokonce typy čar a jejich tloušťky pro tisk. Při modelování je velmi důležitý osnap - přichytávání kurzoru při umisťování kontrolních bodů atp. podle určitých kritérií, například na konec křivky/hrany, na křivku, do jejího středu, kolmo na křivku atd. I zde došlo k vylepšení, a to funkcí SmartTrack. Co to je? Jde o inteligentní uchycování bodů při vytváření křivek vzhledem k poloze jiných, již vytvořených, bodů. Jestliže chceme vytvořit další bod, který má být v jedné úrovni s jiným bodem (po ose X či Y), stačí kurzor sekundu podržet na bodě, v jehož úrovni má být ten další, a inicializuje se SmartTracking.

Skici a výkresy

Ano, Rhinoceros 4 podporuje šrafování. Můžete nechat vyšrafovat jakýkoliv prostor ohraničený křivkami, zvolit si typy šraf (plné, přerušované, čerchované, různé ornamenty atp.), tloušťku šrafovacích čar a jejich hustotu. Kromě této novinky jsou zde i některým důvěrně známé kóty, typy čar (čárkovaná, čerchovaná, tečkovaná aj.) nebo definice tloušťky čáry pro tisk a tak se Rhino dostává i do pole působnosti AutoCADu, díky čemuž odpadá dříve nutný export do 2D programu za účelem dokončení výkresu. A aby toho nebylo málo, můžete model buď vyrenderovat aby vypadal jako technický výkres pomocí renderovacího pluginu Penguin, a nebo si ho přesně vyšrafovat, okótovat, a vytisknout. Je zde totiž další novinka, a to velmi škálovatelný tisk. Lze tisknout jak jednotlivé pohledy, tak všechny čtyři na jeden list, a vše lze snadno vizuálně korigovat, takže přesně vidíte, jak bude vytištěný papír vypadat. V perspektivě stínovaný náhled či drátěné zobrazení rovněž není nic co by Rhino nedokázal vytisknout.

Rhino 4 - typy čar a šrafy
Typy čar a šrafy v Rhinu 4

Když máme přesný model i nákres, nic nám již nebrání výrobek nechat vyrobit. K tomuto účelu slouží plugin (zásuvný modul) RhinoCAM, který je určen pro tvorbu drah pro 2-1/2, 3, 4 a 5osé frézování a vrtání. CNC stroj Vám pak vyfrézuje model přesně podle drah, vygenerovaných v RhinoCAMu. Můžete si nastavit různé velikosti a tvary fréz, velké množství obráběcích strategií, dokonce máte možnost provést interaktivní simulaci frézování obrobku. Zkrátka nepostradatelná věc pro strojaře.

Renderery

Ačkoliv pro Rhinoceros 4 ještě žádný externí renderovací plugin není, pro "trojkovou" verzi se s nimi roztrhl pytel. Vývojem probíhají všechny, ale nejdále je asi V-Ray, známý především z 3dsmax, stejně jako další špičkové moduly - Brazil r/s 2.0 a Maxwell. Betaverzi Brazilu 2.0 si mohou všichni legální majitelé Rhina 3.0 stáhnout a otestovat zdarma, protože jeho portaci pro Rhino vyvíjí přímo Robert McNeel & Asociates. Kvalitativně se blíží svému "maxáckému bráchovi" a ve finále by s ním měl být dokonce totožný, ale vývoj ještě nějakou chvíli potrvá. Maxwell byl již oficiálně vypuštěn, mé dojmy jsou však rozpačité. I přes to že jde o finální produkt je stále pomalejší než konkurenční V-Ray, to je však způsobeno tím že je postaven na zcela jiné bázi než klasické renderery jak je to v případě V-Raye. Se správným nastavením a dostatkem času lze ale dosáhnout skvělých obrázků, že by mohli všichni závidět. Záleží tedy na každém uživateli, který renderer mu „sedí“ a jaké jsou jeho nároky. V-Ray byl po celou dobu vývoje dostupný jen betatesterům, tím se ale mohl stát téměř kdokoliv kdo zažádal o testerství, dokázal že něco umí a uvedl rozumné důvody proč jím má být. V době tohoto článku se vývoj blíží ke konci a verze 1.0 by měla být uvedena na trh. V-Ray je jinak už v betafázích velmi výkonný, výstup není nijak zašuměný (velký problém starších beta verzí Maxwellu byl kvůli naprosto odlišné technologii renderování šum) a především poskytuje výborné výsledky za neuvěřitelně krátký čas. Všechny tři moduly přinášejí do Rhina možnosti, které zde tak dlouho chyběly. Obrázky, které se dají udělat i v betaverzích těchto modulů, na plné čáře trumfují veškeré výstupy, které se daly z Rhina udělat za pomocí standardního rendereru. A nesmíme zapomenout ani na Flamingo 2.0, stále se vyvíjí a drží, podle mě jej ale zbylé renderery strčí do kapsy.

Závěr

Rhinoceros 4 přináší nespočet vylepšení, nových funkcí, možností a nástrojů. Místo evoluce je spíše revolucí a nejvýznamnějším upgradem v historii tohoto programu, změn je opravdu více než jindy. Proto všem, kdo našli v Rhinu nástroj, kterým udělají vše, co potřebují, Rhino jen doporučuji, ostatně, za zkoušku nedáte ani korunu. Demoverze limitovaná 25 uloženími (i poté plně funguje, jen neukládá), je dostupná zdarma na internetu. A pokud Rhino používáte nebo jste začali používat a nevíte si rady, přijdtě se poradit. Na diskuzním fóru www.rhino3d.sk můžete ukázat vaše nejnovější projekty, zeptat se když nevíte jak dál a nebo si prostě poklábosit s ostatními. Grafikou a diskuzemi o ní počínaje a komiksem našeho serveru konče.

A informace na závěr - v plném proudu je lokalizace Rhina 4 do češtiny. Pokud jste na českou verzi Rhina 3 zvyklí, nebude vám přechod na Rhino 4 činit žádné problémy.

Rhino 4 lokalizace
Rhinoceros 4 je již částečně lokalizován

Související odkazy

Nahoru ↑

Diskuse k článku

  • [4] Pif22. 08. 2006, 18:30 – reakce na [3]

    reagovat

    Rhino 4 bude samozřejmě i ve studentské licenci a se zvýhodněnými upgrady z minulých verzí, ale konkrétní cena ještě nebyla stanovena.

  • [3] delph – 21. 08. 2006, 21:02

    Reaguje: [4] - reagovat

    dle určitých naznačování od pana Slaniny ( Pifa ) by měli být i studentské slevy na upgrady ze starších verzí i na samotný balíček rhina 4.0

  • [2] Zip – 19. 08. 2006, 15:23

    reagovat

    Sama zajimava a uzetecna vylepseni:) Chtel bych se zeptat, zda uz je stanovena cena Rhina 4.0 a zda bude poskytovana take ve studenstke licenci?

  • [1] hrabeX – 18. 08. 2006, 19:00

    reagovat

    Bude konstrukcni historie fungovat i na booleanovske operace? V betaverzich zatim neuspesne..:(