Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Projekty uživatelů > Ročníkový projekt „Aprilia Magnet“


Ročníkový projekt „Aprilia Magnet“

Publikováno: 3.7.2005 | Autor: Heikki Naulapää | Rubrika: Projekty uživatelů | Komentáře: 3 - Doporučit

Aprilia Magnet - ikonaMladý finský designér Heikki Naulapää hovoří o svém mimořádně zajímavém ročníkovém projektu na Royal College of Art s názvem „Aprilia Magnet“. Od prvotních skic přes modelování v programu Rhinoceros až po výrobu fyzického prototypu je vše výhradním dílem jeho chytré hlavy a šikovných rukou.

Jak to všechno začalo

Myšlenka tohoto projektu vychází z mé diplomové práce z podzimu 2002. V této práci jsem si položil otázku „proč jezdí lidé na motocyklech?“. Jako odpověď jsem nakonec vytvořil stroj, jehož podstatou je ojedinělý zážitek z jízdy. Návrh Magnetu vychází z produktové řady italského výrobce motocyklů Aprilia. Projekt Aprilia Magnet byl zvolen jako vítěz soutěže Pilkington award 2004 „The Best Design Project“ na výstavě RCA Vehicle Design.

Jízda plná emocí

Mým záměrem bylo vytvořit vozidlo, které nabídne jezdci nový druh emocionálního zážitku. Spojil jsem charakteristické naklánění na motocyklu s polohou jezdce jako v F1 nebo v malých otevřených sportovních autech, kde se je jezdec nachází "částečně uvnitř, částečně venku".

Hlavním srdcem stroje je spalovací motor (550cm3) a ve všech kolech jsou umístěny elektromotory (obsahující mnoho magnetů, odtud pochází název stroje). Přídavná baterie dodává další energii pro zrychlování. Jezdec může také vypnout spalovací motor a klouzat tiše krajinou.

Na Magnetu se s vámi může v tandemu svézt také spolujezdec.

Začínámě - zatím virtuálně

Projekt jsem zahájil na podzim 2003 výzkumem a dokončením své diplomové práce, která pro mě byla důležitým zdrojem inspirace a která dala směr mému návrhu.

Kolem Vánoc už mi byly jasné základní cíle mého projektu. V té době jsem začal tvořit hrubé ideové skici pomocí pera a také v programech Painter/Photoshop. Přirozeně jsem také zkonstruoval předběžné 3D modely v programu Rhinoceros, abych viděl reálné křivky a skutečné proporce této zvláštně tvarované tříkolky. Byl jsem skutečně překvapen, jak moc se liší od automobilů a motocyklů, z některých úhlů vypadala opravdu zvláštně!

Skica

Konečná fáze návrhu začala v lednu rychlým vytvořením 3D modelu v Rhinu (jeden týden), souběžně se skicováním. Nebyly to žádné oslnivé kresby, měly pro mě pouze informační hodnotu. Po tomto období návrhu byl již stroj zcela připraven, ale jemné dolaďování ploch a proporcí a dokončování detailů mi zabralo ještě nejméně jeden měsíc. Koncem února tedy bylo vše připraveno a mohla vypuknout poslední fáze projektu - výroba fyzického modelu.

Stará dobrá ruční práce

Kromě tvorby designu a práce v 3D světě mě vždy přitahovala také tvorba fyzických modelů, proto byl pro mě tento proces skvělou zábavou. Zpočátku bylo nejtěžší rozhodnout jak a s čím začít a jak všechny části vyrobit (a také jak je na konci všechny složit dohromady), ale byla to pro mě velice zajímavá výzva. Nikdy předtím jsem nepracoval na tak složitém modelu.

Výroba

Rozhodl jsem se, že model zhotovím ve 40% skutečné velikosti, takže model byl docela velký (105cm na délku). Cítil jsem, že na menším modelu by se příliš ztrácely detaily.

Výroba

Pro většinu malých částí a také pro některé větší jsem měl možnost využít stroj pro rapid prototyping. Byla to pro mě velká pomoc, ale stejně jsem bohužel musel udělat většinu dílů ručně. Hlavní objem, pneumatiky, kola, závěsy, hliníkové části - to vše jsem vyráběl pomocí soustruhu, vrtačky a dalšího nářadí. Chtěl jsem využít krásnou novou pětiosou frézku, kterou jsme měli na univerzitě, ale bohužel byla neustále plně vytížená.

Výroba

Velice mi pomohla 3D postava jezdce, kterou zhotovil můj dobrý přítel Heikki Anttila. A stejnou figuru jsem také "vytisknul ve 3D" ve firmě Solid Printing Solutions Ltd.

Frézku jsem chtěl využít proto, že jsem měl připravená veškerá 3D data všech součástí a ve stádiu tvorby modelu jsem už nic nechtěl měnit (ani ten nejmenší detail). Před vytvořením každé součásti jsem si vytisknul veškeré pohledy na danou součást a zahájil jsem ruční frézování.

Při výrobě modelu jsem využil následující postupy: 3D tisk, modelování z tvrzené pěny pomocí rukou, soustruhu, vrtačky atd a odlévání silikonu a resinu.

Výroba

Když byly všechny části vyrobeny, začalo skládání výsledného modelu. To byla skutečně zajímavá fáze, protože jsem doposud pracoval se samostatnými díly a měl jsem spíše jen mlhavou představu, jak bude vozidlo ve skutečnosti vypadat, až bude celé složené. Bylo skutečně potěšující spatřit před sebou Magnet jako skutečný stroj...

Výsledný fyzický model

Zdroj: Heikki Naulapää (http://www.naulapaa.com/degree04.html), se svolením autora přeložil Jan Slanina.

Nahoru ↑

Diskuse k článku

  • [3] delph – 17. 06. 2008, 14:10 – reakce na [2]

    reagovat

    tak na VUT mají 3d tiskárnu, což je na jednom obrázku vidět, že je to z ní. Takže tím si práci ušetřili, ale je fakt že je to dobrá práce

  • [2] Kamil – 17. 06. 2008, 12:09

    Reaguje: [3] - reagovat

    to je bomba, ten model je naprosto dokonaly

  • [1] vladoportos11. 07. 2005, 10:56

    reagovat

    No ti brdo celkom dobry model... uz som videl pocitacovu podobu predtym, ale nevedel som ze to urobil a real model.. RESPECT