Nacházíte se zde: Rhino3D.cz > Články > Rhinoceros > RhinoScript 1. díl: Makra a posloupnosti příkazů


RhinoScript 1. díl: Makra a posloupnosti příkazů

Publikováno: 10.6.2005 | Autor: David Rutten | Rubrika: Rhinoceros | Komentáře: 0 - Doporučit

Rhino Script - úvodPrvní díl ze seriálu o RhinoScriptu. Jedná se o revidovanou příručku pro vbScript|RhinoScript, která byla původně napsána jako pomůcka pro studenty fakulty architektury vídeňské Universität für Angewandte Kunst během jejich workshopu v roce 2003, zaměřeného na CAD programování. Materiál je určen úplným začátečníkům. První díl se zaměří na makra a posloupnosti příkazů.

Obecné informace, copyright

Napsal a autorská práva vlastní Gelfling ´04 aka David Rutten. Tato příručka je pro všechny zdarma. Neexistuje žádné omezení ohledně jejího použití. Tato informace o autorských právech nesmí být za žádných okolností odstraněna.

Zvláštní poděkování:

  • Jess Marterer za opravy, překlad a odezvu.
  • Sigrid Brell-Cokcan za iniciativu a podporu
  • Paul Rutten za rady, nápady a moudrost v mnoha směrech.

Obsah seriálu a předpokládaná data publikování jednotlivých dílů

  1. Makra a posloupnosti příkazů (již publikováno)
  2. Skripty (22.6.2005)
  3. Struktura skriptu (29.6.2005)
  4. Operátory a funkce (6.7.2005)
  5. Pokročilé využití proměnných (13.7.2005)
  6. Řízení toku (20.5.2005)
  7. Pole (27.5.2005)
  8. Uživatelské funkce (3.8.2005)

Test s více možnostmi odpovědí (29.5.2005)

  • Dodatek A - Pokročilý podmíněný tok (22.7.2005)
  • Dodatek B - Metody rozhraní Rhina (30.7.2005)
  • Dodatek C - Objekt typu křivka Rhina (7.8.2005)
  • Dodatek D - Spouštění skriptů v Rhinu (25.6.2005)
  • Dodatek E - Práce se soubory a složkami (10.8.2005)

Úvod

Vážení čtenáři,

Právě čtete revidovanou příručku pro vbScript|RhinoScript, která byla původně napsána jako pomůcka pro studenty fakulty architektury vídeňské Universität für Angewandte Kunst během jejich 4-denního workshopu v roce 2003, zaměřeného na CAD programování. Dokument byl revidován, aby byl vhodný i pro jiné než německy mluvící publikum.

Tento materiál je určen úplným začátečníkům. Není vyžadována žádná zkušenost s programováním. Pro úspěšné programování je však zcela nezbytné pochopení určité logiky. Tento návod se bude zabývat absolutními základy programování ve skriptovacím jazyku VisualBasic a také implementací vbScriptu v CADovém prostředí programu Rhinoceros 3D.

Pokud jste již se skriptováním seznámeni, budete pro vás čtení tohoto materiálu pravděpodobně znamenat pouze ztrátu času. To samé platí pro případ, že se nehodláte věnovat psaní skriptů, určených jmenovitě pro Rhinoceros 3x.

Příručka je rozdělena do 8 kapitol. Některé kapitoly budou obsahovat cvičení, která byste měli zvládnout. Pokud to nedokážete, doporučuji, abyste si znovu přečetli odpovídající odstavec.
Dodatky obsahují nejrůznější druhy informací, jako jsou pokročilé programovací postupy, vyhledávací tabulky a tipy a triky.

Poslední rada na závěr: nejlepší bude, když si uděláte čas na důkladné pročtení kapitol. Vyhněte se přitom zahlcení informacemi. Než přejdete na další odstavec, ujistěte se, že právě přečtenému odstavci rozumíte, nejenom že si jej pamatujete.

To je vše! Hodně štěstí!

David Rutten Podpis Davida Ruttena

1 Makra a posloupnosti příkazů

1.1 Aplikace s příkazovou řádkou

Mnoho programů je založeno na rozhraní s příkazovou řádkou. To znamená, že můžete používat nástroje, vytvářet data a měnit volby pouze za použití klávesnice. Zapisujete příkazy a program je vykonává:

Line 0,0,0 10,0,0

Tento systém má původ v DOSu a proto již není „moderní“. Proto mají prakticky všechny dnešní aplikace GUI (graphical user interface - grafické uživatelské rozhraní), které umožňuje tuto příkazovou řádku obejít pomocí myši: klikneme na tlačítko pro kreslení úsečky a poté kliknutím v pohledu zadáme 2 souřadnice. Toto tlačítko však není ničím jiným, než zástupcem rozhraní s příkazovou řádkou. Ve většině CAD aplikací se stále můžeme setkat s viditelnou příkazovou řádkou. Jiné programy, jako například PhotoShop nebo Illustrator, tuto řádku však již nezobrazují. Vypadají, že jsou plně grafické...

1.2 Makra

I přes své plné grafické rozhraní podporují stále programy jako PhotoShop makra. Makra jsou prostě posloupnost předem definovaných příkazů:

_SelNone
_Line w0,0,0 w10,0,0
_SelLast
_Line w10,0,0 w10,10,0
_SelLast
_Line w10,10,0 w0,10,0
_SelLast
_Line w0,10,0 w0,0,0
_SelLast
_Join

Výše uvedené makro vloží do 3D scény v Rhinu 4 úsečky, vybere je a spojí je do jediného čtverce. Pokud byste potřebovali tuto posloupnost vykonávat často, bylo by rozumné si jednou vytvořit makro, které by vám pak pokaždé šetřilo čas. Makra jsou prvním krokem směrem ke skriptům a - bohužel - makra a skripty se často směšují dohromady.

S makry je ten problém, že neumožňují zpracování proměnných a nemohou pracovat s matematickými výpočty. Neexistují tedy dynamická makra. Jsou vždy statická. Makra jsou stroje.

Přeložil Jan Slanina

Nahoru ↑